All About… #Marathon Tips

Ben jij van plan binnenkort een marathon te gaan lopen? Misschien heb je iets aan deze tips, in ieder geval is het altijd leuk om te lezen…

Deze tips kun je natuurlijk ook voor een halve marathon of andere afstand gebruiken.

  • Eet langer dan 3 uur voor een wedstrijd om maagproblemen te voorkomen.
  • Eet b.v. pannenkoeken, bananen of wit brood met jam. In ieder geval géén volkoren producten. Deze zijn normaal wel goed natuurlijk, alleen niet net voor een lange wedstrijd.
  • Leg de avond van te voren alles klaar zodat je niets vergeet. Kleding, startnummer, magneetjes echt alles.
  • Zorg dat je vroeg genoeg opstaat voor het ontbijt maar ook zeker om niet te laat te komen door een onverwachtse file of een trein die niet rijdt.
  • Test sportvoeding en sportdrank van te voren uit of je maag er goed tegen kan.
  • Kijk van te voren wat voor sportdrank de wedstrijd serveert zodat je deze van te voren kan uitproberen. Als dit niet goed in de smaak valt zal je het toch echt met je eigen gelletjes en water moeten doen.
  • Kijk van te voren wat voor gels je meeneemt. Je hebt ze incl. waar al water aan is toegevoegd, maar dit is zwaarder in je flipbelt. De gewone zal je voor/bij een drankpost moeten innemen, dus kijk van te voren op wat voor km punt deze staan.
  • Neem ook wat geld mee in je broekzakje of belt voor het geval je naar het toilet (betaald) moet of om wat te drinken te kopen onderweg naar huis of je hotel (na de finish).
  • Neem ook je ov of een metrokaart mee, als je uitstapt i.v.m. een blessure kun je in ieder geval terug naar huis of je hotel. Zo hoef je ook niet lang op een busje van de wedstrijd te wachten, wel zo fijn.
  • Vergeet ook je mobiel niet voor die mooie selfies in het startvak of onderweg. Als je dat te zwaar vind leg hem dan in de kluis van je hotel, of laat hem thuis.
  • Kijk goed naar het weerbericht voor wat voor kledingsetje je aan gaat doen. Let er goed op dat het snel te warm is, boven de 10 gr. kan je eigenlijk altijd met kort lopen. Tenminste dat vind ik dan, en ik ben een koukleum maar heb het tijdens het lopen ook wel weer snel warm. Helemaal als je 42 van die mooie km’ters moet lopen, best lang!
  • Test in ieder geval geen nieuwe kleding uit tijdens een (halve) marathon. Als het niet lekker zit en schuurt krijg je echt spijt.
  • Bewaar van te voren oude kleding voor in het startvak, zo hoef je daar in ieder geval niet te bibberen. Je kunt het vlak voor het startschot klinkt tussen het hek stoppen en dit gaat meestal naar een goed doel.
  • Neem een weggooi regencape mee, dit scheelt ook wat tegen de kou.
  • Ga niet te snel van start, je moet immers nog een heel eind. Als je na een paar km al buiten adem bent is dat niet lekker lopen. Zeker niet als je er nog 35 moet gaan…
  • Drink goed bij elke drankpost, deze staan ongeveer om de 5 km. Maar dit ligt natuurlijk aan de wedstrijd. Ook als je geen dorst hebt, als je het wel hebt is het eigenlijk al te laat.
  • Bereid je goed voor op De Man Met De Hamer, deze komt rond het 30 km punt op je af. Vanaf dit punt ga je het erg zwaar krijgen, zeggen ze. Ik ken hem zelf niet maar ik heb weer andere zware momenten gehad.
  • En als je helemaal kapot over de finish komt… Probeer dan toch te genieten (hoe moeilijk ook), want die dikke plak heb je zeker verdiend!!
  • En wat ook heel bemoedigend werkt is: Jezelf te belonen na die spetterende finish. Dus op naar 4 november in New York, deze laatste tip ga ik zeker ter harte nemen 😉 Beste tip ever!!

Veel plezier met jouw mooie marathon en toi toi toi…

Liefs,
Marjon

This entry was posted in All About.... Bookmark the permalink.

2 Responses to All About… #Marathon Tips

  1. René says:

    Succes met de laatste 6 weken van je marathon voorbereiding.

Laat een reactie achter....

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.